Thursday, June 18, 2009

mukadimah?

sekian lama aku tidak menulis dalam bahasa melayu,kini 2009 aku cuba menguji sendiri keupayaan itu. semoga tidak beku bahasa melayu baku ku seterus ini.... Insyaallah... :)

bahasa melayu juga selalu disebut-sebut bahasa ibunda. dahulu aku pernah tertanya-tanya kenapa bahasa melayu dipanggil bahasa ibunda? apa tidak layak dipanggil bahasa ayahanda? bukan kah ayah itu seorang lelaki, sinonim dengan figur seorang pemimpin atau dalam erti kata lain wali didalam keluarga ? mungkin bahasawan atau bangsawan silam didominasi kaum wanita? aku tidak peka dengan sejarah bahasa melayu juga bukan niat aku nak menuduh. cuma jadi suatu pertanyaan. bahasa melayu sahaja? bahasa inggeris juga menggunakan sebutan yang sama. 'mother tongue'. jadi kenapa?

terus terang aku merasa seperti anak yang baru belajar menulis bahasa melayu. mungkin bukan dalam segi penggunaan bahasa itu sendiri, cuma ilham yang hendak aku sampaikan. rasanya seperti aku mengarang puisi. hahah.

mannnn this is whackkkkkkk! hahahahhahahah! ok lah not so bad rite? ;)

No comments:

Post a Comment